ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ - ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ

Αδιαμφισβήτητα το διαδίκτυο και τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούν σήμερα σημαντικά εργαλεία στην πολιτική και στη διπλωματία. Περισσότεροι από 170 αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων διατηρούν προσωπικούς λογαριασμούς στο Twitter. Τους περισσότερους followers τους διαθέτει ο αμερικανός πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα. Aν και μετράει κάτι περισσότερο από μήνα στο συγκεκριμένο κοινωνικό δίκτυο τον ακολουθούν περισσότεροι από 62.3 εκατομμύρια χρήστες. Εύλογα συμπεραίνουμε λοιπόν ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να ασκήσουν επιρροή στη διαμόρφωση της κοινωνικής γνώμης αλλά και στην παραγωγή πολιτικής.

\r\n\r\n

Ωστόσο στην περίπτωση των κοινωνικών δικτύων τα άτομα δεν είναι δέκτες πληροφοριών αλλά συνδιαμορφώνουν το αποτέλεσμα με την ανατροφοδότηση, την αναδημοσίευση, τα like. Η επικαιρότητα διασπείρεται με μεγαλύτερη ταχύτητα – go viral – τα καυστικά, χιουμοριστικά σχόλια βγαίνουν σε χρόνο μηδέν– οι πολίτες εκφράζονται πολύ πιο ανοιχτά – διαμορφώνουν άποψη – ανταλλάσσουν απόψεις – ζυμώνουν απόψεις. 

\r\n\r\n

Ο ρόλος των νέων μέσων επικοινωνίας και κοινωνικής δικτύωσης αλλά και η συμμετοχή των πολιτών στη συνδιαμόρφωση των γεγονότων, έγιναν ιδιαίτερα αισθητά τα τελευταία χρόνια, ιδίως αναφορικά με τη μετάδοση των εξεγέρσεων στην Τυνησία και την Αίγυπτο κατά την «αραβική άνοιξη», αλλά και στην περίπτωση των βίαιων διαμαρτυριών στο Πάρκο Γκεζί της Κωνσταντινούπολης και στην Πλατεία Ανεξαρτησίας του Κιέβου. Χαρακτηριστικά πραδείγματα που τα κοινωνικά δίκτυα έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση πολιτικής :

\r\n\r\n

    \r\n
  • Συγκεντρώσεις ΑΓΑΝΑΚΤΙΣΜΕΝΩΝ με κάλεσμα μέσω Facebook, συγκεντρώσεις για την υποστήριξη του ΟΧΙ στο δημοψήφισμα μέσω κοινωνικών δικτύων, δεύτερο trend παγκοσμίως και πρώτο στην Ευρώπη το #this is a coup.
  • \r\n

  • Ανακοινώσεις Eurogroup ή καθυστερήσεις έναρξης τους από τον Deiseblum μέσω του προσωπικού του λογαριασμού στο twitter
  • \r\n

  • Πολιτικά σχόλια  και ανταλλαγή πυρών μέσω twitter, άμεσος σχολιασμός από απλούς πολίτες αλλά και κριτική.
  • \r\n

  • Πολίτες καταγράφουν με τα κινητά τους τηλέφωνα βία εναντίον πολιτών στις ΗΠΑ, ακόμη και δολοφονίες. Ενημερώνουν για τυχόν επεισόδια σε πορείες.
  • \r\n

  • Εκλογική εκστρατεία μέσω δικτύων – πρώτη φορά Obama στην πρώτη του θητεία.                                                            
    \r\n
    \r\n Ειδικά στην περίπτωση του δημοψηφίσματος όταν η πλειοψηφία των τηλεοπτικών σταθμών παρήγαγε μια συγκεκριμένη εικόνα τον ειδήσεων το διαδίκτυο αποτελούσε αντίβαρο στον καταιγισμό της προβολής της μιας άποψης.
  • \r\n

\r\n\r\n

\r\nΜάλιστα όπως φαίνεται και από τις έρευνες ενδέχεται μέρος του κόσμου που συγκεντρώθηκε στις πλατείες ή ψήφισε προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση μπορεί να παρακινήθηκε από φίλους ή γνωστούς του που μπορεί να έπραξαν το ίδιο και το είχαν κοινοποιήσει στην προσωπική τους σελίδας στο facebook.

\r\n\r\n

Πολιτικές επιπτώσεις

\r\n\r\n

Η έρευνα : Information, Communication & Society, Social Media Use and Participation: A Meta-analysis of Current Research,” αναλύει 36 μελέτες στη σχέση της χρήσης των σελίδων κοινωνικής δικτύωσης και οτιδήποτε από την κοινωνική ενασχόληση έως τις διαμαρτυρίες.  

\r\n\r\n

Ευρήματα:

\r\n\r\n

    \r\n
  • 82% των συμμετεχόντων έδειξαν μια θετική σχέση ανάμεσα στη χρήση των δικτύων και κάποιου είδους κοινωνικής ή πολιτικής ενασχόλησης Κυρίως σε νεότερες ηλικίες.  
  • \r\n

  • Η σχέση ανάμεσα στην χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και τις εκλογές ή της καμπάνισες είναι αδύναμη ενώ είναι αρκετά δυνατή όσον αφορά την κοινωνική δράση.
  • \r\n

  • Τα κοινωνικά δίκτυα έχουν θετική επίδραση στην ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών.
  • \r\n

\r\n\r\n

Facebook experiment in social influence and political mobilization

\r\n\r\n

Το 2012 εκδόθηκε στο Nature, “A 61-Million-Person Experiment in Social Influence and Political Mobilization,” προκειμένου να εξετάσουν αν όντως μπορεί να επηρεάσει την ψήφο το Facebook. Στις εκλογές του 2010 — the Congressional midterms — 60,055,176 Facebook users έβλεπαν μηνύματα στο news feeds που τους ενθάρρυνε να ψηφίσουν, υποδεικνύοντας κοντινά εκλογικά κέντρα και ειδική εφαρμογή clickI Voted” ενώ έδειχνε και εικόνες φίλων που ήδη ψήφισαν. Δύο μικρότερες ομάδες 600,000 άτομα η κάθε μια — είχαν είτε μηνύματα ενθάρρυνσης προς ψήφο αλλά χωρίς εικόνες φίλων που ψήφισαν ή καμία αναφορά σχετικά με την ψηφοφορία.

\r\n\r\n

Οι ερευνητές από το University of California, San Diego, και το Facebook, είχαν επιπλέον τη δυνατότητα να αναλύσουν τη συμπεριφορά περίπου 6.3 εκατομμυρίων ατόμων χρησιμοποιώντας τα δημόσια αρχεία.

\r\n\r\n

Το συμπέρασμα της έρευνας έδειξε :

\r\n\r\n

Το μήνυμα του Facebook με την ταυτόχρονη προβολή της συμπεριφοράς των «φίλων» αύξησε την προσέλευση στις κάλπες κατά 60,000 ψηφοφόρους και έμμεσα με κοινωνική διάδοση επιπλέον 280,000 voters, φέρνοντας συνολικά 340,000 ψήφους περισσότερες.

\r\n\r\n

Μάλιστα οι ισχυροί δεσμοί μεταξύ φίλων αποδείχθηκαν να επηρεάζουν περισσότερο από τους αδύναμους. Οι κοντινοί φίλοι είναι 4 φορές πιο επιδραστικοί στον τελικό αριθμό των ψηφοφόρων, παρά το ίδιο το μήνυμα. Η Online κινητοποίηση δουλεύει επειδή πρωταρχικά εξαπλώνεται από δίκτυα ισχυρών δεσμών που πιθανότατα υπάρχουν και εκτός διαδικτύου.

\r\n\r\n

Λέγεται ότι περισσότερο από 0.60% αύξηση προσέλευσης στις εκλογές μεταξύ της περιόδου 2006 και 2010 μπορεί να προκλήθηκε από ένα μόνο μήνυμα στο Facebook.

\r\n\r\n

Ψυχολογικές επιπτώσεις:

\r\n\r\n

Οι πιο πρόσφατες στατιστικές έχουν δείξει ότι το 42% των online ενηλίκων χρησιμοποιούν πολλαπλές σελίδες κοινωνικής δικτύωσης. Η πλειοψηφία τους είναι κάτω  από την ηλικία των 30 παρόλο που και ο αριθμός των μεγαλύτερων δείχνει μια αυξητική τάση.

\r\n\r\n

Ένας μέσος Αμερικανός περνάει 7,6 ώρες το μήνα χρησιμοποιώντας  social media, με την πλειοψηφία τους να χρησιμοποιεί τα κινητά τους προκειμένου να έχουν πρόσβαση.
\r\n 

\r\n\r\n

ΕΘΙΣΜΟΣ

\r\n\r\n

Το 63% των αμερικανών χρηστών του Facebook μπαίνουν στη σελίδα καθημερινά ενώ 40% πολλές φορές τη μέρα.

\r\n\r\n

Ο κυριότερος λόγος λένε οι επιστήμονες είναι για να ξεχαστούμε και από ανία.  Γιατί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσφέρουν μια ενίσχυση κάθε φορά που τα χρησιμοποιούμε κάθε φορά που δεχόμαστε σχόλια ή Like. Αυτό είναι δεδομένο ότι μπορεί να οδηγήσει σε εξάρτηση.

\r\n\r\n

Μάλιστα υπάρχει και ένα τέστ για να δούμε αν είμαστε εθισμένοι:

\r\n\r\n

Οι απαντήσεις μας πρέπει να είναι
\r\n1. Πολύ σπάνια
\r\n2. Σπάνια
\r\n3. Μερικές φορές
\r\n4. Συχνά
\r\n5. Πολύ συχνά
\r\n
\r\nΕρωτήσεις:

\r\n\r\n

    \r\n
  1. Περνάς πολύ ώρα σκεφτόμενος/η πώς να χρησιμοποιήσεις το Facebook
  2. \r\n

  3. Αισθάνεσαι την διάθεση να χρησιμοποιείς το Facebook όλο και περισσότερο
  4. \r\n

  5. Χρησιμοποιείς το Facebook προκειμένου να ξεχάσεις τα προσωπικά σου προβλήματα
  6. \r\n

  7. Προσπάθησες να ελαττώσεις τη χρήση του Facebook ανεπιτυχώς
  8. \r\n

  9. Έχεις ανησυχία ή δυσανασχετείς εάν δεν έχεις πρόσβαση στο Facebook.
  10. \r\n

  11. Χρησιμοποιείς το Facebook τόσο πολύ που έχει αρνητική επίπτωση στη δουλειά ή τις σπουδές σου
  12. \r\n

\r\n\r\n

Εάν σε 4 από τα 6 ερωτήματα έχεις απαντήσει συχνά ή πολύ συχνά μάλλον έχεις μια εξάρτηση Facebook.

\r\n\r\n

Επιπλέον από ότι έχουν δείξει οι έρευνες οι αγχώδεις ή κοινωνικά ανασφαλείς έχουν την τάση να χρησιμοποιούν περισσότερο τα κοινωνικά δίκτυα.
\r\n
\r\nΤα άτομα που έχουν ευρεία αποδοχή ή και δημοφιλία στο Facebook έχουν έντονη δραστηριότητα στο μέρος του εγκεφάλου που συνδέεται με την ικανοποίηση της ανταμοιβής και αυτό οδηγεί σε ακόμα πιο πολύ χρήση του δικτύου καθώς το κάνει εθιστικό. Οι χρήστες που είναι εθισμένοι στο Facebook το χρησιμοποιούν ως ένα μέσο για να προσελκύσουν την προσοχή ή να ενισχύσουν την αυτοεκτίμησή τους. 

\r\n

Copyright 2024. All Right Reserved.