- Home
- ΕΣΕΝΑ ΠΟΙΟΣ ΣΟΥ ΕΙΠΕ ΟΤΙ ΤΟ HEAVY METAL ΕΧΕΙ ΕΠΙΡΡΟΕΣ ΑΠΟ ΤΟ PUNK?
ΕΣΕΝΑ ΠΟΙΟΣ ΣΟΥ ΕΙΠΕ ΟΤΙ ΤΟ HEAVY METAL ΕΧΕΙ ΕΠΙΡΡΟΕΣ ΑΠΟ ΤΟ PUNK?
Πότε το punk ήταν μουσικό ρεύμα και πόσο κράτησε?
Πότε ξεκίνησε το punk σαν μουσικό είδος?
Πόσους δίσκους κυκλοφόρησε η πιο διάσημη punk μπάντα, οι sex pistols?
O Sid Vicious που αποτελεί το ίνδαλμα της punk μουσικής σε πόσους δίσκους έχει τραγουδήσει?
Το garage που ήταν ο πατέρας του punk πότε ξεκίνησε και πόσο κράτησε?
Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που μπορείτε να απαντήσετε στον εαυτό σας πριν διαβάσετε το κείμενο που ακολουθεί.
Δε θα ασχολούμουν καθόλου με το punk διότι είναι ένα είδος μουσικής που τόσο αισθητικά όσο και μουσικά είναι εκτός των γούστων μου. Εδώ και πολλά χρόνια επικρατεί μία θεωρία ότι το Heavy Metal ξεπήδησε ή επηρεάστηκε από την punk μουσική, και κυρίως αυτό αναφέρεται για την Αγγλία, και το New Wave Of British Heavy Metal.
Όσοι έχουν ακούσει και τα δύο είδη θα έπρεπε λογικά να διαπιστώσουν ότι δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους. Το παράδοξο είναι ότι punk θεωρείται πιο ευήκοο από το Heavy Metal, δεν είναι τυχαίο που πολλά συγκροτήματα που παίζουν punk-rock γίνονται αποδεκτά από mainstream κοινό.
Όταν μια θεωρία ή μία πληροφορία διαχέεται στον χρόνο, χωρίς να βρεθεί κάποιος να την αμφισβητήσει εγκαίρως, όσο περνάει ο καιρός, η όποια αμφισβήτηση ακόμα και με σοβαρά επιχειρήματα, είναι πιο πιθανό να πέσει στο κενό.
Σε αυτό το άρθρο θα το πάμε βήμα – βήμα να βάλουμε μία σειρά σε ένα μπλέξιμο - στρέβλωση που έχει μείνει στην ιστορία της μουσικής, αν και ο βασικός σκοπός είναι να τελειώνει η όποια σύνδεση θεωρούν κάποιοι ότι έχει το Heavy Metal με το punk.
Θα ξεκινήσω από την τελευταία ερώτηση που αφορά το garage.
Ο όρος Garage ο οποίος καθόριζε μία τεχνοτροπία, ένα είδος μουσικής έκφρασης, εμφανίστηκε πρώτη φορά τον Οκτώβριο του 1972 με την συλλογή Nuggets: Original Artyfacts from the First Psychedelic Era, 1965–1968, στον σύνδεσμο θα δείτε σχετικές πληροφορίες.
Ανεπίσημα ο όρος garage πριν εμφανιστεί επίσημα όπως στο παραπάνω δισκάκι, είχε να κάνει με συγκροτήματα της δεκαετίας του 60 που έκαναν πρόβες σε garage (δεν ξέρω αν τότε υπήρχαν προβάδικα) και πολλές μπάντες μάθαιναν μουσική παίζοντας, χωρίς να έχουν βασικές γνώσεις πάνω στην μουσική.
Επειδή ο ανεπίσημος όρος δεν αφορούσε κάποιο συγκεκριμένο ήχο, παίξιμο, μόνο ότι η μουσική δημιουργούνταν σε κάποιο garage, με τον καιρό άρχισε να μπερδεύει το τι ακριβώς χαρακτηρίζει αυτή την μουσική, και έτσι μπερδεύτηκε το rock n roll με το ψυχεδελικό ροκ της εποχής που είχε γίνει της μόδας στα μέσα του 60.
Αυτό σημαίνει ότι ο όρος Garage που κάποια στιγμή μετά το 1972 χρησιμοποιήθηκε επίσημα για να καταδείξει μία μουσική ιδιαιτερότητα, δημιουργήθηκε εκ των υστέρων, και η επιλογή των συγκροτημάτων που χαρακτηρίζονταν ως garage γίνονταν κατά το δοκούν, αφού δεν υπήρχε κάποιο χαρακτηριστικό γνώρισμα πριν τον όρο, ή κάποια σκηνή που να προϋπήρχε του όρου Garage. Για τον λόγο αυτό, το garage περιλαμβάνει μία γκάμα συγκροτημάτων από Rockabilly, Surf, Rock n Roll μέχρι και ψυχεδελικό ροκ, με ετερόκλητα στοιχεία μεταξύ τους, αλλά καταχωρημένα κάτω από την ίδια ταμπέλα.
Ότι «αδέσποτη» μπάντα μπορεί να διαφοροποιούνταν σε σχέση με τα συγκροτήματα της εποχής της, ήταν ευπρόσδεκτη στην νέα μουσική σκηνή του Garage, η οποία ονομάστηκε έτσι 10-15 χρόνια αργότερα από την δράση των συγκροτημάτων που την απάρτιζαν.
Δηλαδή…
πριν το 1970 δεν υπήρχε κανένα μουσικό ρεύμα με το όνομα garage αλλά αυτό επινοήθηκε μετά το 1972 και αφορούσε συγκροτήματα της δεκαετίας του 60.
Το garage λοιπόν χαρακτηρίζεται και proto-punk!!
Δηλαδή ένα μουσικό ρεύμα που δεν υπήρξε ποτέ, αποτέλεσε την ρίζα ή την επιρροή για ένα άλλο μουσικό ρεύμα το punk που και αυτό δεν ήταν και δεν έγινε ποτέ μουσική σκηνή.
Για παράδειγμα ο Sid Vicious που είναι το πιο γνωστό όνομα της punk μουσικής, "έπαιξε" μόνο στον πρώτο δίσκο των Sex Pistols το 1977, καθώς σύμφωνα με τα λόγια του Malcolm Mclaren "εάν ο Johnny Rotten είναι η φωνή του punk τότε ο Vicious έχει το attitude. Έτσι ο Vicious μπήκε στο συγκρότημα με το ρόλο του frontman, χωρίς να τραγουδάει, και χωρίς να γνωρίζει κάποιο μουσικό όργανο!!!!!!! Στην ουσία στο πρώτο και μοναδικό άλμπουμ των Sex Pistols ο Vicious έπαιξε μπάσο μόνο σε ένα τραγούδι!!!!!Αυτό φαίνεται ήταν αρκετό για να σύμβολο μίας σκηνής που κανείς δεν γνωρίζει πότε ξεκίνησε πόσο διήρκησε, από που ξεκίνησε και που κατέληξε.
Ο Sid Vicious πέθανε πολύ πρόωρα δύο χρόνια αργότερα σε ηλικία 21 ετών.
Ουσιαστικά η καλλιτεχνική του πορεία ήταν μόλις 2 χρόνια, παρόλα αυτά αποτελεί γνωστή φιγούρα, υπάρχουν περισσότερες φωτογραφίες στο διαδίκτυο και σε διάφορα μουσικά βιβλία από τα τραγούδια που έχει τραγουδήσει με τους sex pistols!!
Έτσι όπως το βλέπετε γραμμένο σαν ταιριάζει ένας μουσικός προερχόμενος από μία περιθωριακή μπάντα όπως οι sex pistols με μόλις δύο χρόνια δραστηριότητα, να είναι τόσο δημοφιλής?
Το ίδιο ισχύει φυσικά και για το συγκρότημα τους Sex Pistols…
Κυκλοφόρησαν ουσιαστικά ένα άλμπουμ το 1977 Never Mind The Bollocks, Here’s the Sex Pistols, που ήταν και το μοναδικό που τραγούδησε ο Sid Vicious, την ίδια χρονιά κυκλοφόρησε ένα demo bootleg (Spunk), το 1979 κυκλοφόρησε το The Great Rock n Roll Swindie το οποίο δεν είχε μόνο τραγούδια του συγκροτήματος αλλά και διασκευές αφού προορίζονταν σαν soundtrack ενός monumentary για τον Malcolm McLaren, και την ίδια χρονιά κυκλοφόρησε το Some Product: Carri On Sex Pistols με συνεντεύξεις της μπάντας και ραδιοφωνικά spots. Εκτός από μερικά singles που κυκλοφόρησαν μέχρι το 1981, κυκλοφόρησαν περισσότερο από 10 συλλογές!!!!
Το ερώτημα είναι πως κατάφερε μία περιθωριακή μπάντα σαν τους Sex Pistols, σε μία περίοδο που το κοινονικο-πολιτικό κλίμα στην Αγγλία ήταν εκρηκτικό, λόγω των μεταρρυθμίσεων της Θάτσερ, που πατούσαν οι βρετανοί μπάτσοι τους ανθρακωρύχους με τα άλογα, που στα λιμάνια και στις βιομηχανικές ζώνες της Αγγλίας έπεφτε το ξύλο της αρκούδας, οι Sex Pistols που ήταν κόντρα σε όλο αυτό κατάφεραν να διαδοθούν με ένα μόλις ατόφιο LP και η φήμη τους να ξεφύγει από τα σύνορα της Αγγλίας και να φτάσουν μέχρι τις ΗΠΑ!!!!!
Και μία και πήγαμε στις ΗΠΑ ας πιάσουμε ένα άλλο όνομα που έχει συνδεθεί με το punk και αυτός είναι ο Iggy Pop…
Πρωτοεμφανίστηκε με τους Stooges το 1969, το είδος της μουσικής των Stooges για τον συγκεκριμένο δίσκο χαρακτηρίζεται σήμερα Proto-Punk και Garage Rock!!!!!!
δηλαδή πριν βγει ο όρος Garage και πριν ξεκινήσει το Punk!!!!!
O πρώτος προσωπικός δίσκος του Iggy Pop κυκλοφόρησε Μάρτιο του 1977, και σήμερα χαρακτηρίζεται ως Art Rock, Gothic Rock, Industrial Rock!!!! Ετεροχρονισμένες φυσικά ταμπέλες, αλλά το γεγονός ότι μία από τις μορφές του punk στις ΗΠΑ o Iggy Pop κυκλοφόρησε τον πρώτο του προσωπικό δίσκο χωρίς ίχνος punk στοιχείου (άραγε πιο είναι αυτό?) νομίζω ότι είναι ενδεικτικό το αν υπήρχε όντως σκηνή punk και στις ΗΠΑ.
Ο δεύτερος δίσκος του Iggy το Lust For Life που κυκλοφόρησε το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς, χαρακτηρίζεται σήμερα σαν Hard Rock, Proto-Punk!, Industrial Rock.
Δηλαδή το 1977 μιλάμε ακόμη για proto-punk!!!
Το τρίτο LP του Iggy, New Values κυκλοφόρησε το 1978, και χαρακτηρίζεται ως Rock και New Wave, το New Wave είχε ήδη ξεκινήσει, αλλά υποτίθεται ότι εκείνη την εποχή επικρατούσε το punk.
Ένα άλλο όνομα που έχει συνδεθεί με την πρώιμη Αμερικάνικη Punk «σκηνή» είναι η Patti Smith, η οποία είχε κυκλοφορήσει το πρώτο της άλμπουμ το 1975, το Horses και χαρακτηρίζεται σήμερα ως Punk rock, art punk, garage rock.
Την επόμενη χρονιά κυκλοφορεί το Radio Ethiopia στο οποίο αλλάζει μερικώς το ύφος και χαρακτηρίζεται ως Punk Rock και Hard Rock…
To Τρίτο της άλμπουμ είναι μάλλον και το καλύτερο της το Easter το οποίο και εδώ αλλάζει το ύφος και πάλι μερικώς και χαρακτηρίζεται ως Punk Rock και New Wave. Το άλμπουμ έχει την μεγάλη επιτυχία το Because The Night, που δε το λες punk, και που είναι ένα από τα γνωστότερα τραγούδια στο σύνολο της δισκογραφίας της Patti Smith παρότι το τραγούδι το είχε γράψει ο Bruce Springsteen.
Από την επόμενη κυκλοφορία της το Wave (1979) η Patti Smith παύει να έχει σχέση με το punk στοιχείο.
Μιλάμε για το 1979!
Δηλαδή δύο από τα χαρακτηριστικότερα ονόματα που έχουν συνδεθεί με το punk στις ΗΠΑ o Iggy Pop και η Patti Smith, κυκλοφόρησαν τα πρώτα 2-3 άλμπουμ τους με punk στοιχεία 1977 και μέχρι το 1979 δεν είχαν καμία σχέση με το αντικείμενο!!!!
Εύλογα καταλήγουμε στην απορία…
Τελικά πότε υπήρξε punk σκηνή τόσο στην Αγγλία όσο και στις ΗΠΑ και πόσο κράτησε χρονικά?
Παράλληλα με το punk ξεκίνησε και το new wave το οποίο τελικά επικράτησε αφού είχε συνέχεια στην δεκαετία του 80, παρότι, κάτω από την σκέπη του φιλοξενούσε ετερόκλητες μουσικές προτάσεις, δεν είχε ένα συγκεκριμένο ήχο, μπορεί να ήταν κιθαριστικές μπάντες, μπορεί να ήταν ηλεκτρονικές, pop κτλ…
Το New wave συνδέθηκε αργότερα με το Gothic, ένα άλλο αδέσποτο είδος που δεν είχε που να κουμπώσει για να έχει τουλάχιστο μία υπόσταση. Μάλιστα υπάρχει και το Gothic Metal όπως το ονομάζουν κάποιοι, και κάποιοι άλλοι (όπως εγώ) αναρωτιούνται τι σημαίνει Gothic? υπήρξε ποτέ σκηνή Gothic και τι ορίζει σαν άκουσμα?
Οπότε punk σκηνή δεν υπήρξε ποτέ, ίσως να υπήρξαν κάποια συγκροτήματα και καλλιτέχνες που έπαιζαν και ακούγονταν με έναν ήχο που τον χαρακτήριζαν punk ή είχαν πολιτικό στοίχο. Και στην χώρα μας είχαμε μερικές punk μπάντες που είχαν ακροατήριο, αλλά και πάλι σε συνδυασμό με άλλες περιθωριακές μουσικές της εποχής εκτός από το Heavy Metal φυσικά, είχαν διαμορφώσει μία κατάσταση η οποία ταυτίστηκε με τον αναρχικό χώρο.
Χρονικά λοιπόν δεν μπορεί να έχει καμία επιρροή το Heavy Metal από το Punk γιατί ξεκίνησαν πάνω κάτω την ίδια χρονιά, δεν αναφέρω την δομή των συνθέσεων, την αισθητική, την δεξιότητα των μουσικών, του ενός και του άλλου είδους.
Το Heavy Metal βασίζεται στην έκφραση συναισθημάτων και όχι του πολιτικού αντίλογου, στο Heavy Metal η φιλοσοφία των στοίχων είναι εμπνέει την περηφάνεια του διαφορετικού, την εμπιστοσύνη στον εαυτό μας, το δίκαιο, την ελευθερία, όσο μπορούμε να την φτάσουμε και πολλά άλλα.
Σε ότι αφορά το μουσικό μέρος, αυτό είναι ξεκάθαρο για κάποιον που θα ακούσει ένα τραγούδι punk και ένα τραγούδι Heavy Metal, αν και παραπάνω αναφέρθηκα, στις διαφορές, περαιτέρω ανάλυση δεν έχει κανένα νόημα, γιατί από μία ή μερικές ακροάσεις μπορείς να εντοπίσεις την μέρα με την νύχτα.
Μέσα σε όλη αυτή την ιστορία όπως θα διαπιστώσατε δεν έχω αναφερθεί καθόλου στο Heavy Metal.
Είμαι αρνητικός στο να χαρακτηρίζουμε συγκροτήματα ως προπομπούς, πατέρες, ιδρυτές κτλ, εκ των υστέρων για μπάντες όπως οι Black Sabbath οι Judas Priest, οι Motorhead, Deep Purple κτλ.
Ο λόγος είναι διότι το Heavy Metal δεν έχει καμία ανάγκη να κουμπώσει κάπου, σε ένα προηγούμενο είδος μουσικής, διότι η ιδιαιτερότητα του ως είδος μουσικής, έχει αποδειχθεί στα 40 χρόνια που διανύει.
Όσοι Ροκάδες άκουγαν Deep Purple, Led Zeppelin, Uriah Heep, ακόμα και Black Sabbath, ποτέ δε μπήκαν στον κόπο να ακούσουν Heavy Metal, χαρακτηρίζοντας το εκ προοιμίου ως ένα άτεχνο, θορυβώδες, και άνευ ουσίας είδος μουσικής.
Το Heavy Metal δεν βρήκε έτοιμο ακροατήριο, ούτε επιδίωξε κάτι τέτοιο, διαφοροποιήθηκε από το Rock της δεκαετίας του 70 που όσο πλησίαζε την δεκαετία του 80, άρχισε να μαλακώνει, μάλλον με σκοπό να μπει στα μεγάλα σαλόνια και να διευρύνει την γκάμα των ακροατών του, σε αυτό που αναφέρω ως Rock είναι μέσα όλες οι παραφυάδες, όπως Progressive Rock, Southern Rock, Hard Rock, και οι κατασκευασμένες underground σκηνές με τα στρας όπως το garage και το punk.
Δε θα πω ότι οι Black Sabbath είναι οι πατέρες του Heavy Metal, γιατί δεν υπήρχε ούτε σαν υποψία το Heavy Metal τότε, το ίδιο δε θα πω και για τους Judas Priest, οι οποίοι ψάχνονταν μεν σε έναν ήχο που θα έκανε την διαφορά και τον βρήκαν ακριβώς με το British Steel του 1980.
Το ίδιο ισχύει και για τους Motorhead που και εκείνοι την ίδια χρονιά του 1980, καταστάλαξαν με το Ace Of Spades στο πως πρέπει να παίζεται αυτό το νέο είδος μουσικής.
Στα τέλη της δεκαετίας του 70 (77-78) ξεκίνησαν να κυκλοφορούν τα πρώτα δισκάκια πρώιμου heavy metal, αφού δεν είχε καταλήξει ακόμη η δομή για το συγκεκριμένο ύφος.
Στην Αγγλία ξεκίνησε το NWOBHM από το 78 ξεκίνησαν να κυκλοφορούν 7ιντσα δισκάκια, ενώ κάποιες μπάντες είχαν δημιουργηθεί νωρίτερα, αλλά δεν είχαν καταλήξει στο τι θα παίξουν τελικά.
Στις ΗΠΑ οι RIOT το 1977 κυκλοφόρησαν το πρώτο τους άλμπουμ το Rock City που για την εποχή του ήταν ένα παράξενο είδος, όπως παράξενα ακούγονταν οι Judas Priest στο Sad Wings Of Destiny στα μέσα του 70, και οι Black Sabbath στις αρχές της δεκαετίας του 70.
Έχουν αναφερθεί δεκάδες συγκροτήματα ως επιρροές μουσικών του Heavy Metal, αλλά το απίστευτο με το Heavy Metal είναι ότι δεν τις διακρίνεις στις συνθέσεις των συγκροτημάτων.
Στα 40 χρόνια συνεχούς πορείας του Heavy Metal (όχι του metal με την ευρεία έννοια) έχουν κυκλοφορήσει χιλιάδες δίσκοι, από εκατοντάδες συγκροτήματα, από κάθε σημείο του πλανήτη.
Το Ηeavy Metal ποτέ δεν είχε την συμπάθεια των MME, είναι ένα είδος μουσικής που ξεκίνησε και παραμένει αντισυμβατικό (και μη κρίνεται από τους Metallica, υπάρχουν εκατοντάδες συγκροτήματα που έβαλαν το λιθαράκι τους σε αυτό το οικοδόμημα) που σημαίνει ότι το target group της μουσικής αυτής δεν είχε και δεν έχει εμπορικό ενδιαφέρον. Έτσι σπάνιζαν και σπανίζουν οι εκπομπές στο ραδιόφωνο, 1-2 περιοδικά όλα αυτά τα χρόνια κάλυπταν την σκηνή, το μεγαλύτερο μέρος όσων δεν έχουν ακούσει Heavy Metal και δεν γνωρίζουν την ιστορία του, δεν έχουν θετική εντύπωση, και μάλιστα μπορεί να μη το αποδέχονται σαν μουσικό είδος που βασίζεται σε κάποια ενδιαφέρουσα τεχνοτροπία.
Στο αντίποδα όλων των παραπάνω, όλα αυτά τα χρόνια το Ηeavy Metal είναι το κυρίαρχο είδος σε συναυλιακό επίπεδο σε όλο τον πλανήτη. Τα μεγαλύτερα φεστιβάλ που γίνονται στην Ευρώπη είναι με Metal συγκροτήματα. Εκαντοντάδες συναυλίες γίνονται σε κάθε χρόνο σε κάθε σημείο του πλανήτη. Στην χώρα μας τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των συναυλιών του χώρου είναι με μεγάλη διαφορά μεγαλύτερος από οποιοδήποτε άλλο είδος μουσικής.
Όπως διαπιστώνετε, τα πάντα είναι θέμα εντυπώσεων, αλλά οι εντυπώσεις δεν είναι η αληθινή εικόνα.
Είμαι της άποψης ότι η ιστορία του Rock πρέπει να ξαναγραφεί, υπάρχουν τεράστια κενά και παρανοήσεις για το τι θεωρείται Rock.
Υπάρχουν πάρα πολλά παρασιτικά ροκ υβρίδια, τα οποία όχι μόνο κάποιοι τους βρήκαν κάπου να ταιριάζουν, αλλά τα παρουσιάζουν όλα αυτά τα χρόνια και σαν επιρροές άλλων ειδών που δεν έχουν καμία απολύτως σχέση, μόνο και μόνο για δώσουν κύρος στα παράσιτα.
Είναι αστείο, και μόνο το γεγονός να αναφέρεται το punk σαν αντισυμβατικό είδος μουσικής, όταν είναι κοινός αποδεκτό από mainstream ακροατές, και εδώ υπάρχει αντίφαση σε σχέση με το Heavy Metal το οποίο παρότι είναι πολύ πιο μελωδικό, πιο τεχνικό, έχει σίγουρα καλύτερους μουσικούς από πολλά άλλα είδη μουσικής, παρόλα αυτά να μην κάθεται εύκολα στο αυτί του οποιουδήποτε mainstream ακροατή.
Κατά την γνώμη μου αυτό που πέτυχε το punk ήταν να δώσει την εντύπωση ότι πρόκειται για ένα είδος μουσικής αντισυμβατικό, κόντρα στο σύστημα, αλλά παράλληλα να γίνει ένα από τα πιο εμπορικά είδη της Rock μουσικής.
Αυτό που με εντυπωσιάζει είναι ότι ακροατές του Metal έχουν πειστεί από το παραμύθι ότι το Heavy Metal είχε επιρροές από το punk, και όχι μόνο έχουν πειστεί αλλά επιμένουν να υπερασπίζονται αυτή την άποψη, προφανώς χωρίς να γνωρίζουν αρκετά, όπως αυτά που αναφέρονται παραπάνω, αλλά πολύ φοβάμαι, ότι δεν γνωρίζουν αρκετά και σε σχέση με το Metal που είναι η μουσική που έχουν επιλέξει.
Σας παραθέτω παρακάτω μερικά από τα πιο γνωστά συγκροτήματα που αναφέρονται ως punk, αξίζει, όσοι αμφιβάλετε με την ανάλυση μου, να βρείτε πληροφορίες για την κάθε μπάντα, το πότε έδρασαν, το πότε σταμάτησαν, τι κυκλοφόρησαν κτλ… Οι περισσότερες είναι Βρετανικές μπάντες αναφέρω την χρονιά κυκλοφορίας του πρώτου τους άλμπουμ.
The Adicts - Song Of Praise 1981
Stiff Little Fingers - Inflammable Material 1979
The Jam - In The City 1977
XRay Spex - Germfree Adolescents 1978
The Adverts - Crossing The Red Sea With The Adverts 1978
Crass - The Feeding Of The 5000 1978
Buzzcocks - Another Music In A Different Kitchen 1978
Social Distortion - Mommy's Little Monster 1983
Bad Religion How Could Hell Be Any Worse? 1982
Bad Brains - Bad Brains 1982
Black Flag - Damaged 1981
Minor Threat - Minor Threat EP 1981
Misfits - Walk Among Us 1982
Sex Pistols - Never Mind The Bollocks, Here's The Sex Pistols 1977
Dead Kennedys - Fresh Fruit For Rotting Vegetables 1980
Tha Clash - The Clash 1977
Chelsea - Chelsea 1979
Slaughter and The Dogs - Do It Dog Style 1978
Spizzenergi - Do A Runner 1980
Subway Sect - What's The Matter Boy 1980
The Boys - The Boys 1977
The Cortinas - True Romances 1978
Drones - Further Temptations 1977
The Fall - Live At The Witch Trials 1979
Killjoys - Johnny Won't Get To Heaven EP 1977
The Dils - I Hate The Rich EP 1977
The Subhumans - The Day The Country Died 1983
Sham 69 - Tell Us The Truth 1978
The Now - Development Corporations EP 1977
The Zeros - Hungry EP 1977
Generation X - Generation X 1978